köpa hemsida

Att göra eller köpa hemsida-det är frågan!

För alla seriösa företagare världen över är det mer eller mindre ett måste att göra eller att köpa en hemsida där man marknadsför sina produkter och/eller tjänster på bästa möjliga vis. I mitt arbete som bland annat content writer får jag ofta uppdraget att skriva välformulerade, informativa och säljande texter som ska kunna locka potentiella kunder till att köpa de produkter eller tjänster som erbjuds.

Idag så är det otroligt enkelt och smidigt att kunna köpa hemsida eller att bygga en hemsida själv om man skulle önska det. Mängder av så kallade templates finns ofta tillgängliga och där man enbart kan koncentrera sig på att välja det utseende som tilltalar en ihop med att fylla hemsidan med den information som man vill att den ska ha.

Det finns dock en hel del saker som jag upplever att mängder av företagare glömmer bort i sina ambitioner att lyckas med sina försäljningar. En av alla dessa saker är att skapa en hemsida med kunden i fokus. Det ska vara enkelt och smidigt för en besökare att navigera på en webbplats och där hemsidan behöver vara anpassad så att man som besökare kan surfa runt på webbplatsen oavsett vilken typ av enhet (mobil, surfplatta eller vanlig PC) som man än använder sig av.

Erbjudanden, kontaktuppgifter och recensioner

Att göra eller att köpa en hemsida som har ett klart och tydligt budskap med vad som faktiskt erbjuds är också otroligt viktigt. Ett eller flera erbjudanden som syns direkt när man kommer in på hemsidan ökar också möjligheterna till att få god konvertering.

Det ska alltid vara enkelt för en kund att välja produkt eller tjänst och för att sedan ta sig till kassan för att göra sin betalning, så få steg som möjligt (max. 3) som kunden behöver göra ökar även konverteringsgraden.

Kontaktmöjlighter via telefon, chatt och E-post är också det väldigt viktigt, dessa uppgifter ska man som besökare på en webbplats inte behöva vara Sherlock Holmes för att hitta utan dessa bör alltid finnas väl synliga på flertalet olika platser på en hemsida.

Vi människor tenderar ofta att köpa det som andra människor köper, finns det dessutom många positiva recensioner gällande den eller de produkter eller tjänster som man är intresserad av så ökar konverteringsgraden ytterligare. Missa absolut inte möjligheten med att ha med gott om recensioner på din hemsida från dina tidigare kunder.

Sökmotoroptimering är absolut nödvändigt

Efter att man har smackat upp sin hemsida så är väl också saken biff och man kan luta sig tillbaka och invänta alla kunder som automatiskt ska hitta till din hemsida bara för att den är så otroligt bra? OM det hade varit så enkelt i verkligheten.

Att sökmotoroptimera sin hemsida är ett absolut måste för att få sin hemsida att ranka högt på sökmotorers som exempelvis Googles resultatlistor. Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som det kort och gott kallas för är olika tekniker som man använder sig av för att sökmotorer som Google, Bing, Yahoo ska gilla en hemsida extra mycket och för att ge den en bra position i deras respektive sökresultat.  

Här finns egentligen heller inget som är bra nog än sida 1 då statistik visar att över 90% av många som använder sig av en sökmotor  aldrig tar sig vidare till sida 2 av den enkla anledningen att man i stort sett alltid hittar det man söker efter på sida 1. När det gäller SEO så är detta något som man kan utföra själv på sin webbplats men är samtidigt också något som tar lång tid att lära sig. De viktigaste detaljerna när det gäller SEO hittar du här nedanför.

⦁ Kvalitetslänkar från andra starka webbplatser (allra helst inom samma nisch som din egen) och som pekar till just din hemsida.
⦁ Gott om content som stadigt uppdateras.
⦁ Att göra eller köpa hemsida som har en snabb laddningstid är viktigt.
⦁ Som jag redan varit inne på, en hemsida ska vara mobilanpassad så att den kan användas på alla olika typer av enheter.
⦁ Varje sida på hemsidan (inte bara startsidan) ska vara optimerad med en särskild sökfras som potentiella kunder söker efter. Det är ofta rekommenderat att sökfrasen ska förekomma ca 1-2% av en specifik texts totala ordantal.
⦁ Utöver detta så ska varje undersida ha sina egna titlar, informativa meta descriptions och alt-taggar på bilder.

Allt jag har tagit upp här ovan är de viktigaste sakerna inom SEO och något som kan verka mera komplicerat än vad det i själva verket är. En snabb sökning på Google av ”lära mig SEO” eller ”tips på SEO” och man är igång i sin lärningsprocess.

Har man däremot varken tid eller lust att lära sig SEO själv så finns det idag mängder av företag inom branschen som gladeligen kan erbjuda dig sina tjänster. Skulle du känna att du vill anlita en SEO-byrå så rekommenderar jag dig att göra din research noga i ämnet då det stadigt poppar upp nya företag inom branschen och där kanske inte alla kan leverera det som påstås, dessutom så kan prisbilden variera enormt mellan företagen trots att det många gånger erbjuds mer eller mindre samma typ av tjänst.

Skulle du önska hjälp på traven med att hitta en pålitlig och bra SEO-byrå som både kan leverera ett bra resultat utan att det för den skull kostar skjortan? Hör av dig till mig så hjälper jag gärna till med tips och att förmedla ett par riktigt bra och seriösa kontakter.

 

1 reaktion på ”Att göra eller köpa hemsida-det är frågan!”

  1. Pingback: Viktigt att välja ett bra skrivbord vid arbete hemifrån! »

Kommentarer är stängda.