Lider av sömnproblem

Sömnproblem? Mina 8 bästa tips till bättre sömn!

Massor av svenskar lider av besvärliga sömnproblem. Som alltid så är graden av de sömnproblem som man lider av individuella precis som orsakerna bakom dessa också kan vara. Det finns dock hjälp att få på vägen för att ge sig själv de bästa möjliga förutsättningarna för att kunna få en så god natts sömn som det bara är möjligt. Utan inbördes ordning så får ni här mina 8 bästa tips mot sömnproblem och till en härlig zzzzömn.

  1. Drick inga koffeindrycker som kaffe, läsk eller energidrycker efter middagstid. Att inte äta för mycket eller för svårsmält mat för sent på kvällen är heller inte rekommenderat.
  2. Försök att koppla av morgondagens alla måsten och de saker som eventuell kan komma att ske då dessa enbart skapar en inre oro och stress som är negativ för ens vila.
  3. Se till att ditt sovrum har en behaglig temperatur och att du inte har saker som mobil, dator eller TV i rummet som kan störa din välbehövliga vila. Jobba aldrig från sängen på varken din mobil eller dator.
  4. Ta en skön kvällspromenad i ett lugnare tempo. En kvällspromenad är ett bra sätt att rensa hjärnan från dagens alla intryck och händelser precis som det även får en att koppla av.
  5. Träna inte för sent på kvällen då det för många kan ta längre tid för kroppen att gå ned i varv efter träningspasset på grund av det adrenalin och de endorfiner som träningen skapar.
  6. Undvik alkohol, cigaretter och snus. Av alkoholen så blir sömnen störd och inte lika djup som den behöver vara och nikotinprodukter som cigaretter och snus har en uppiggande effekt som man inte önskar få när man ska sova.
  7. Avrunda kvällen med ett varmt och skönt bad  med några droppar lavendelolja i. Dämpa belysningen i badrummet och tänd några värmeljus elller stearinljus för att ge en än mera avkopplande känsla.
  8. Drick en kopp rogivande kamomillte någon timme innan läggdags. Tänk dock på att te även är ett urindrivande medel, så blir man ofta kissnödig på nätterna så kan det vara bra att inta sitt te tidigare eller att istället ta ett hälsokostpreparat i tablettform som innehåller kamomill.

Ta reda på orsaken till dina sömnproblem

Som jag redan varit inne på så är alltid sömnproblem individuella och där dessa kan bero på en eller flera olika bakomliggande orsaker som oro, ångest eller depression, för att enbart nämna några få exempel på tänkbara bakomliggande orsaker.

Att alltid försöka att gå till botten med vad sömnproblemen verkligen beror på är alltid rekommenderat då det även är ett sätt att få bukt med sina sömnproblem permanent. Här finns dessutom alltid god hjälp att kunna få från exempelvis läkare, psykologer och KBT-terapeuter och som alla kan hjälpa dig att gå till botten med dina sömnproblem för gott.