Skrivbord

Viktigt att välja ett bra skrivbord vid arbete hemifrån!

När vi ska köpa möbler till vårt hem eller till vår arbetsplats finns det en del att tänka på. Ofta vill man att det ska vara både praktiskt och snyggt och kanske även prisvärt. Det är också viktigt att det fyller sin funktion och att vi trivs med valet vi har gjort.

Pandemin som kom 2020 har gjort att stora delar av befolkningen, både i Sverige men också i resten av världen, jobbar hemifrån för att minska smittspridningen. När man arbetar, oavsett om man arbetar hemifrån eller på plats, är det viktigt att man har ett skrivbord man trivs med.

Vad ska jag tänka på när jag ska köpa skrivbord?

Ett skrivbord sitter man många gånger vid flera timmar om dagen när man jobbar. För att skapa en bra arbetsmiljö där du befinner dig behöver du tänka ergonomiskt kring dina arbetsytor.

När man sitter still, som man ofta gör när arbetar framför datorn, tappar man energi vilket också gör att man sänker sitt tempo och fokus. Här kan det vara en bra ide att investera i ett höj och sänkbart skrivbord som gör att du kan variera din arbetsställning.

Det låter kanske konstigt men den lilla detaljen kan göra att du höjer ditt tempo och koncentration när du arbetar. Det är också ergonomiskt riktigt med ett höj och sänkbart skrivbord. Du kan ställa in det efter just din längd och vad som känns som en bekväm arbetsställning för just dig.

Oavsett om du väljer ett höj och sänkbart skrivbord eller ett fast är det viktigt att det har rätt design och passar in i den befintliga inredningen. För att du ska få ett skrivbord som är anpassat efter dina behov finns det tillbehör att komplettera med såsom bordsskivor och underreden. På så sätt kan man få det skrivbordet man vill ha och behöver.

Som sagt så är fördelarna många med ett höj och sänkbart skrivbord. Dels hjälper det dig att hålla fokus samt att hålla energin uppe. Det är också ergonomisk riktigt. Enligt många kiropraktorer är det viktigt att fördela tiden man sitter och står på under dagen. Detta för att minska belastningen på vår ländrygg.

När vi står upp minskar vi också risken för hjärt och kärlsjukdomar eftersom vi då ökar cirkulationen och ämnesomsättningen i kroppen. Det betyder som sagt inte att vi ska stå upp åtta timmar om dagen, utan att vi behöver variera mellan sittande och stående ställning.